Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 7 (385) z dnia 1.04.2015
Zapewnienie pracownikowi wynagrodzenia za pracę na poziomie minimalnym
Urząd miasta wypłaca pracownikom zatrudnionym w ramach robót publicznych wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 1.459 zł oraz dodatek stażowy stanowiący 20% tego wynagrodzenia. Czy jest to prawidłowe z punktu widzenia gwarancji minimalnego wynagrodzenia za pracę zważywszy, że po odliczeniach składkowo-podatkowych osoby te otrzymują o 36 groszy mniej niż wynosi kwota wolna od potrąceń?
Wysokość wynagrodzenia za pracę jest zgodna z wymogami ustawowymi.
Pracodawca, u którego skierowani bezrobotni będą wykonywać prace interwencyjne, oraz organizator robót publicznych albo wskazany pracodawca, u którego będą wykonywane roboty publiczne, zawierają z bezrobotnymi umowy o pracę. Tak stanowi przepis § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz. U. poz. 864). Osoby te mają zatem status pracowniczy, a wraz z nim gwarancję wynagrodzenia minimalnego.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. nr 200, poz. 1679 z późn. zm.) wysokość wynagrodzenia pracownika nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. W bieżącym roku przy pełnym wymiarze czasu pracy wynosi ono 1.750 zł. Jedynie w pierwszym roku pracy wynagrodzenie to może być niższe i wynosić 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (aktualnie 1.400 zł).
Do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się przysługujące mu składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez GUS do wynagrodzeń osobowych, z wyłączeniem:
- nagrody jubileuszowej,
- odprawy emerytalno-rentowej oraz
- wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.
Z wyjaśnień GUS (patrz: "Załącznik do objaśnień do sprawozdawczości z zatrudnienia i wynagrodzeń", dostępny na stronie internetowej www.stat.gov.pl) wynika, że dodatek stażowy zalicza się do wynagrodzeń osobowych. W opisanych okolicznościach pewne wątpliwości może budzić sposób jego ustalenia, bowiem przysługuje na tym samym poziomie wszystkim pracownikom zatrudnionym w ramach robót publicznych. Przyjmując jednak, że jego wysokość jest adekwatna do stażu, należy uznać, iż we właściwy sposób "dopełnia" wynagrodzenie, które wynosi w sumie 1.750,80 zł (1.459 zł + 20% x 1.459 zł = 1.750,80 zł; 1.750,80 zł > 1.750 zł).
Kalkulator wynagrodzeń dostępny jest w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl |
W kwestii różnicy pomiędzy wynagrodzeniem wypłaconym, a kwotą wolną od potrąceń dla egzekucji niealimentacyjnej stanowiącą wynagrodzenie minimalne po odliczeniach składkowo-podatkowych wyjaśniamy, że dla ustalenia płacy minimalnej ważna jest jej wysokość przed tymi odliczeniami. Kwota wolna została zagwarantowana tylko dla potrzeb potrąceń i gdy takie nie mają miejsca, nie ma podstaw do badania pod tym kątem wysokości uzyskiwanego wynagrodzenia.
Przykład |
Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w ramach robót publicznych otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1.459 zł oraz dodatek stażowy w wysokości 20% tego wynagrodzenia (łącznie 1.750,80 zł). Poziom jego płacy spełnia wymagania dotyczące wynagrodzenia minimalnego, pomimo iż po odliczeniach składkowo-podatkowych wynagrodzenie jest niższe niż kwota wolna od egzekucji niealimentacyjnych, co obrazuje poniższe wyliczenie (zakładamy, że zastosowanie znajdują podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz kwota zmniejszająca):
rozliczenie składkowo-podatkowe | wynagrodzenie za pracę | kwota wolna |
kwota wynagrodzenia | 1.750,80 zł | 1.750,00 zł |
składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika | 240,03 zł | 239,93 zł |
pobrana składka na ubezpieczenie zdrowotne | 135,97 zł | 135,91 zł |
zaliczka na podatek dochodowy | 89,00 zł | 88,00 zł |
kwota wynagrodzenia po odliczeniach | 1.285,80 zł | 1.286,16 zł |
Pracownikowi udzielono zaliczki, której nie rozliczył i zostanie ona potrącona z bieżącego wynagrodzenia za pracę.
Kwotę wolną od potrąceń należy ustalić od podstawy 1.750 zł po odliczeniach składkowo-podatkowych, czyli od kwoty 1.286,16 zł. Wynosi ona 964,62 zł (75% x 1.286,16 zł). Pracodawca będzie mógł potrącić maksymalnie 321,18 zł (1.285,80 zł - 964,62 zł).
www.KalkulatoryWynagrodzen.com.pl:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KalkulatoryPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory - archiwum
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|